top of page


מילים . בשפת מדרש אשה 
אסתר גופר 

וַאֲפִלּוּ בְּהַסְתָּרָה

תשוקה ארגמנית

״ההורים שלי מגדלים חבושים ״ אמרת לי בחן מבויש כשאך נפגשנו . לימים הוברר כאחד ממשפטי המפתח של חיינו הזוגיים . כן . חבושים . כבושים בהם זכרונות חיינו . בין ניצי השערות והקפלים מסותרת מתיקות חיים עזה ומעוררת . מאובנים .עקשניים וקשים,שנוצרים בקירבם סוד רך ומלא תעוזה . ביום שלפני נישואינו . אלול. אבא שלך בין המולת החגיגות, .בבית האריזה בשלווה ועדינות , מעביר מברשת קטנה ברכות ארגז ארגז. חבוש חבוש ומטאטא את אבק שאריות השנה שחלפה,קודם שאסף אותם למשלוח לשווקים לראש השנה . ובו באותו יום לאחר השקיעה ,אמא שלי ,עם צנצנת של ריבת חבוש ארגמנית שרקחה באהבה ,כשכל ימי הילדות שלי מקופלים בה במתיקות . בשמחה ונוגה מלווה אותי למקווה .לוחשת למים הטהורים שתמתק לך השנה. שימתקו לך הימים . ימי חגי תשרי טבולים ברכות . וקנקן הקומפוט חבושים של אמא שלך . נוסע איתנו ממקום למקום . הסתו חלף עבר לו ועמו החורף וניסן הגיע ובלב בהכנות לליל הסדר אבא שלך,עם ענף מפעים ופורח של עץ החבוש נכנס בשמחה וקובע "הבאתי את זה לקשט את השולחן " . וכמה הוד ויופי פרחי החבוש בלבן וורוד רך מילאו במלכות את ימי החג . וכך שנה שנה . מאז . החבושים במיסתורין שבהם ליוו את ימינו . כן מתוך הפרח בא הפרי . איך הרכות הורדרדה של פרח החבוש אצרה לקירבו של הפרי הקשוח ומסוגר ,עדנה מלאה בצבע של תשוקה ארגמנית וחשק מתוקים מדבש . חבושים . לאורם חברו בחיינו מזרח ומערב . עיר הקודש והכפר . חקלאים בנשמה ואנשי העיר הגדולה . וכשהשבוע פגשתי אותם במחשבה ושיתפתי בה את בעלי . יום אחרי חיכו לי במטבח שלישיה מופלאה . אספתי אותם בשמחה . יחד עם כל הזכרונות כולם .

ברור . בלי מתכון של ריבת חבושים אי אפשר .להתחיל שנה חדשה . איספו לכם מהשוק - 2-3 חבושים . ותנו לעצמכם לגעת בקסם העז שמוסתר בם .

טוב כמו שאמרתי הם "קשוחים " - אבל זה רק למראית עין ... תתחילו בחיבוק וליטוף , תעברו לקילוף בסבלנות . נסירה עד שתגיעו ללב . שם עמוק הוא מתחיל להתרכך . יש שמעדיפים שלא להתעסק עם הקשיחות הזו - ומעדיפים לבשל במים כ- 10-15 דק’ ואז מוציאים אותם רכים ומתמסרים יותר וקלים יותר לקילוף .

1ו ק”ג חבושים- מקולפים חתוכים ומרוככים (15-20 דק במים ) 1 ק”ג סוכר - מכל סוג 2 כפיות קינמון- או מקל קינמון 1 כפית ציפורן טחונה - או נעץ ציפורן 1 כפית זנגוויל- לבחירה 2 סוכר וניל- ממש לא חובה 3/4 כוס מיץ לימון

בסיר מניחים בחן את הסוכר עם כל התבלינים והלימון, ממיסים על אש קטנה עד קבלת סירופ. מוסיפים את החבושים ומערבבים בעדינות .מבשלים על אש נמוכה . ומקפידים לנקות את הקצף מידי פעם בכף - ולאט לאט ארגמן מלכותי מתחיל למלא את הסיר .אמא שלי היא מכניסה כף ומעבירה אצבע - אם הסירופ היה נפרד . זה היה סימן . מוכן . למי מאיתנו שצריכים זמן במטבח . אז כ- שעה וחצי או עד שהחבושים רכים .

תגיד לי מה ההורים שלך מגדלים ואגיד לך מי אתה

מילים מהקצה  
באר הדעת
Follow Me
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon
bottom of page