top of page


מילים . בשפת מדרש אשה 
אסתר גופר 

וַאֲפִלּוּ בְּהַסְתָּרָה

עשב . שוטה .

אהובות

נתחיל בזה

שבאחד משיטוטי השדות שלי

הבאתי הביתה זר ׳פרחים׳ סגלגל

יפיפה שמאוד ריגש אותי

עד לאותו רגע בערב שנכנס אלינו חבר

וזעק: ׳ זה ממש צמח מסוכן ,

הוא מאוד מאוד רעיל , עשב שוטה ׳

בו ברגע עם כפפות הכנסתי לשקית

וזרקתי לפח . בהודיה .

ומשם החל החקר הסקרני שלי על

׳עשבים שוטים׳


עשב .שוטה .

צירוף בשפה שמאיר לנו החיבור  הנסתר

שבין עולם הצומח לעולם חיי הנפש שבנו .

ומעורר אותנו לשאול

מה בין שׁוֹטֶה שסוטה ומשוטט

לעשב בשדה או בגינה שלנו

שבחרו לכנות אותו

כעשב שוטה . לא ח כ ם במובן המקובל .

כזה שמאיר לנו שגם למוח שלנו

יש ׳גזע׳ והוא צומח.

וידוע ש׳גנים׳ במוח מושפעים מהסביבה

ולצמחים ,שהם ללא מוח במובן הרגיל

יש ח ו ש י ם

הם ׳מגיבים׳לאור ,לחומרים נדיפים ולמגע

ו׳רגישים׳ ל ר ו ח

הם ׳טועמים׳ את האדמה והדשן

ו׳זוכרים׳ ארועים

מקבלים ואוספים מידע

מהשורשים מהענפים ומהפרחים

ומגיבים ומתאימים עצמם לעתיד

אז מי  שׁוֹטֶה כאן   ?


אוהבת את ה ה ג ד ר ה

שצמח שמתפשט מהר בלי מאמץ

אות היא בשפת הטבע שבנו

שמדובר בעשב שוטה.

נראה שיקל עלינו לקלוט לעומק

התבונה הנסתרת בגדרי המילים

אם נתבונן על ׳המחשבות׳

שמתפשטות ׳בגן המוח׳ שלנו

במהירות וללא מאמץ ומטשטשות

את הקיום שלנו .

כאותו צמח ש׳פולש׳ למרחב חדש

ומותיר על פני האדמה

רבבות רבות של זרעים .

שמשנים לה ובה את המחר .

כמו התודעה שבנו לפני ואחרי

ש׳פלשה׳ אליה מחשבה אחת לא מיטיבה .


בשפת הטבע

עשב שוטה הוא למעשה פ ו ל ש

חשוב שנדע

שלא מדובר בצמחים

שהגיעו בכוחות עצמם

ופלשו לאדמתנו .

אלה צמחים שאנחנו הבאנו אותם

מרחבי העולם בדרך כלל בתמימות

ומכוונות טובות , או ללא שימת לב , והבנה,

שלכל מין יש את חלקת הארץ הטובה לו ולה .

שתַּֽדְשֵׁ֤א הָאָ֙רֶץ֙ דֶּ֗שֶׁא עֵ֚שֶׂב מַזְרִ֣יעַ זֶ֔רַע

עֵ֣ץ פְּרִ֞י עֹ֤שֶׂה פְּרִי֙ לְמִינ֔וֹ

אֲשֶׁ֥ר זַרְעוֹ־ב֖וֹ עַל־הָאָ֑רֶץ.


ברחבי העולם בטבע ובנפש

בשל ה פ ת י ח ו ת

והתגברות יכולת התנועה והמעבר

של זרעי מחשבות , כוונות , מעשים ומאווים

מועתקים ׳מינים׳ רבים ממקום למקום .

חשוב לדעת

שרוב המינים ,שמועברים

אינם שורדים במקומם החדש.

רק מעטים מביניהם מצליחים להתבסס,

להתרבות ולהתפשט לאזורים נוספים.

אלו ש נ ק ל ט י ם

בתודעת ה א ד מ ה

מתפשטים  ומשנים את סגנון החיים הקיים

בלבוש , דיבור , מחשבה , מעשה בהשאלה

ומשנים את ׳בית הגידול׳

ומשפיעים על ׳המינים׳ המקומיים.

הם מוגדרים בטבע ובנפש

כמינים פולשים.


מינים פולשים. ש ו ט י ם

שאנו למעשה גרמנו להם ל ש ו ט ט

ולשטות באופנים רבים

בסביבה החדשה אליה הועברו.

הכוונה היא בשפת הטבע למיני חי וצומח

שהועברו על ידינו ממקום למקום

התמקמו במקום החדש

התפשטו והצליחו שם  

לפעמים אפילו טוב יותר מאשר במקומם המקורי.

במקום החדש ׳להפתעתם׳ אין להם אויבים טבעיים

והם נקלטים ומתבססים

ומשנים את המערכת המשותפת הקיימת

ופעמים רבות פוגעים במינים המקומיים. 

הם משנים את הרכב המינרלים בקרקעות,

הם מתפשטים וחונקים את הצמחים המקומיים

מייצבים חולות,

משנים את תגובת הסביבה לשריפות

בקיצור מחוללי ש מ ו ת .

מ ש ט י ם בנו ובאדמה הטובה שלנו .


מתעוררת בנו וודאי השאלה

מה הן הסביבות

שהמינים הפ ו ל ש י ם העשבים השוטים

מצליחים להתבסס בהם

המחקר מסמן

שבמקומות ש ה א י ז ו ן

לא נשמר בהם

ויש ר ו ו ח וחולשה דרכה

הם יכולים לחדור לאדמתנו ולחיינו .

כך ידוע שהם

מתרבים באזורים שסבלו משרפות חוזרות

ומועדים לפורענות

באשפתות וצידי-דרכים, בזרמי-שופכין גלויים,

בנחלים שזוהמו, באגמים מלאכותיים שהתייבשו בקיץ

והקרקעית נותרת לחה מ ו פ ר ת ומזוהמת

כך גם ה ש ו ל י י ם והקצוות

בשולי שדות, בשדות נטושים, בגינות ובמעזבות

במגרשים בשלבי בניה

בסביבת נחלים ידוע שבעיית המינים הפולשים מחריפה

בשל היות הנחל מסדרון מעבר מאזור לאזור

התפשטות המינים הפולשים רחבה ומגוונת

כלומר מ ר ח ב י מעבר מועדים ל פ ל י ש ה

לא מיטיבה  .


המינים הפולשים

יכולים לגרום ל ה צ ל ל ו ת

וניצול משאבי הקרקע , מים ומינרלים

שמונעים גדילה של צמחיה׳ מקומית בקרבתם

כמו כן מונעים תנועות הכרחיות כמו נדידת החולות או

לחלופין מעודדים קריסת גדות בתוואי הנחלים

שינוי ממש ׳אישיותי׳ של אדמת חיינו.


בשפתנו

הם ל א  על מ ק ו מ ם

ופולשים אל ח ל ק ו ת חיינו

בהם אנו לא על מ ק ו מ נ ו .

לחלק נרחב מהם איכויות  ר ע י ל ו ת

ונלווה לכך יכולות ר י פ ו י נדירות.

וזה נס גלוי בעולמו של בורא כל העולמות

שגם במקומות שמופר בהם ה ס ד ר

מוסתרת שם עבורנו ברכה רבה .

בהקשר זה להבנתי

חקר במינים פולשים

הוא כר עצום ומרתק לחקר וריפוי

מיני ׳פולשים׳ מלאי גרורות לגוף ולנפש

כבר היום ידועות תרופות ׳מעשבים שוטים׳

למחלות רבות חשוכות מרפא   .



אז מה נותר לנו לעשות

ה׳טיפול׳ היעיל ביותר

מניעת ה פ ל י ש ה מלכתחילה


יש אמירה בעולם של ניהול מינים פולשים:

"גילוי מוקדם, תגובה מהירה׳

ז י ה ו י

זוכרות , עם זה התחלנו

ונתנו לעצמנו במתנה א ו ת

ביננו לביננו

לזהות את

שמתפשט מהר בלי מאמץ

ול ה ג ד י ר אותו

ביננו לביננו

כ פ ו ל ש . עשב ש ו ט ה .

ע ר נ ו ת רבה נדרשת

אם נצליח בשפת הנפש

להבחין ברמז ראשון לגירוי

שגורר אחריו סדרת תגובות

ואותה נ ע ק ו ר

אם נוכל לזכור

שמחשבה פוגעת או רגש מטריד

יכולים לצמוח

ולייצר רבבות מחשבות שליליות

כך צמח חדש בגינתנו

שנראה לנו ׳יפה׳ או מעניין

אנו מאוד נרצה להיות זהירים

להתבונן ׳ לחקור ׳

ופעמים בו ברגע להחליט

שלא  לתת להם להתפשט.

כן

׳עת לטעת ועת לעקור׳


ובמקביל בשדות גיליתי

שבכל המקומות שבהם ׳דישנו׳ האדמה

בדשן טבעי מהרפתות

העשבים השוטים הומתו

כלומר ע ו ד ף טוב  מרחיק אותם

( כמו שחמצן ׳לא טוב׳ לתאים סרטניים )

כמו כן ב י ו ב ש הם גדלים ומתרבים

ואמנם כשהגיעו הגשמים

והונחו זרעי החיטה בשדות

הם נעלמו .

הווה אומר

לא נתמקד רק בסילוק "אויב המטרה"

אלא גם בהחלפתו במה שרצוי.

משמעות הדבר

היא ׳שתילת פרחים׳ בגינת תודעתנו

שיעזרו לחזק ולשפר את טיב ואיכות

וחוסן הקרקע שבנו .

נזין  את אדמת חיינו עם זרעי חסד וחמלה

ונזכור לשמוח מכל הטוב שסובב אותנו.


והעת הזו של ההסתרה שבהסתרה

היא חלק מאותו  ס י פ ו ר

עתיק יומין של מיגור ׳הפולשים׳

הן כשגלינו מארצנו

והאדמה הייתה חשופה ונטולת הגנה

ולא א ח ו ז ה

ושבטי פורעים וזרעי פורענות פשו בה

וזו מלחמת  ח י י ם

לעקור מהשורש  ולהרבות נטיעות של טוב


מרגיש לי שזה רק ה מ ב ו א  של המבוא

בכל שנוגע לעשבים ש ו ט י ם

ובסיעתא דשמיא יהיו חלקי דעת נוספים

שיהיה נכון להם להיכתב

רק מאירה לנו

שכשראיתי את רשימת ׳הצמחים הפולשים׳ לארצנו

זה הזכיר לי את רשימת ׳אלופי עשו ׳

שמאירה בנו

דע והכר וזהה את כוחות ה נ ג ד

כדי שתוכלו תמיד לחזק את כוחות ה ב ע ד .


והכל הכל חלק מתוכנית יקומית גדולה

לטובה ולברכה


והצמח עם הפריחה הסגולה  ׳היפיפיה׳

שמו בישראל ברשימת ׳הפולשים׳

סולנום זיתני הוא צמח רב-שנתי,

פולש מאמריקה :)




*


ובהקשר לשאלה שעלתה

ולשיח שהתעורר

יש זרעי רוחניות רבים

שהגיעו ונמשכים לאדמתנו

הגיעו עם ה ר ו ח  ומתקיימים ב ר ו ח

בשפתנו ה ב ל  פה מחייה אותם

הם מ ט י פ י ם ומשכנעים

עם כוחות עזים

הדרך ל ע ק ו ר אותם מחיינו

היא לא להמשיך ולספק להם ר ו ח

גם לא גבית

וודאי שלא מפרש

דרך עימות או ויכוח


במילים של יום יום

ל ה ת ע ל ם

הם חיים ומתקיימים

כל עוד מ ת ע מ ת י ם איתם


ואם הם בקרבנו

עם הזיהוי הנדרש

לא ל ה ב ה ל  מ ה ה ב ל  פה

לסמן ג ב ו ל ו ת מאוד ברורים

במיוחד ב ש י ח . כמה ומתי מדברים .

לא לאפשר להם ל ה ש ת ל ט .

נדרשת מנהיגות חזקה .

שקט נפשי

מערער הקיום שלהם .


זה ע ו ב ד ומוכח .

Comments


מילים מהקצה  
באר הדעת
Follow Me
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon
bottom of page